Jak skorygować postawę ciała po porodzie? Zobacz te proste ćwiczenia zalecane przez fizjoterapeutę uroginekologicznego.

Podczas ciąży dochodzi do zmiany ustawienia poszczególnych segmentów ciała.

Wynika to ze zwiększenia ogólnej masy ciała, powiększania się brzucha, działania hormonów mających wpływ na rozluźnienie więzadeł oraz z powodu innych przyczyn.

Wady ustawienia sylwetki które opiszę nie dotyczą tylko ciąży. Są to często spotykane dysfunkcje, występujące w innych schorzeniach, na różnych etapach życia.

Podczas wizyty poporodowej, rozpoczynając ocenę od stóp możemy zaobserwować:

- koślawe ustawienie stóp,

- przeprosty w stawach kolanowych,

- rotację wewnętrzną ( skręcenie do wewnątrz) w stawach biodrowych,

- zwiększone przodopochylenie miednicy,

- pogłębioną lordozę w odcinku lędźwiowym ( nadmierna wklęsłość tego odcinka),

- pogłębioną kifozę ( nadmierne zaokrąglenie) w odcinku piersiowym,

- nadmierne zaokrąglenie barków, które pozostają w uniesieniu i rotacji wewnętrznej.

- protrakcję, czyli wysunięcie głowy do przodu.

 

Korekcja postawy jest warunkiem podstawowym i koniecznym dla dalszego poprawnego funkcjonowania. Jest też podstawą terapii np. rozstępu mięśnia prostego brzucha (DRA).

Jak skorygować postawę?

- Stań w niewielkim rozkroku,

- unieś palce stóp. Twoja miednica przesunie się do tyłu i to będzie jej prawidłowe ustawienie. Przykładając z powrotem palce do podłogi nie pozwól by przesunęła się do przodu,

- lekko ugnij kolana,

- obciąż nieco mocniej zewnętrzne krawędzie stóp ( nie odrywaj wewnętrznych krawędzi),

- lekko podwiń miednicę (nieznacznie zbliż spojenie łonowe do żeber),

- wyobraź sobie, że chcesz wykręcić pachwiny lekko na zewnątrz (napną się wtedy Twoje pośladki),

- swobodnie opuść barki  i ściągnij je lekko w tył,

- cofnij głowę,

- wydłuż całe ciało, wyobraź sobie, że rośniesz ( nie unoś przy tym brody).

Barki, stawy biodrowe i kostki zewnętrzne powinny ustawić się w jednej linii.

 

Zachęcam do tego, by kilka razy w ciągu dnia skorygować w ten sposób sylwetkę. Będzie to bodziec dla Waszego ciała, który uruchomi powstanie i utrwalenie prawidłowych nawyków, np. noszenia dziecka z właściwym ustawieniem kręgosłupa.

 

Gabinet Fizjoterapii Gabriela Ratajska

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE

Blog

SuperMamaPlaner